Tot het seizoen 1996-1997 was de W.H.O.E. nog niet zo bekend bij de Apeldoornse bevolking. Dit kwam hoofdzakelijk doordat de werkgroep in alle stilte haar werk deed. Maar doordat de werkgroep steeds aanliep tegen geldgebrek, moest hier verandering in komen.
Op zaterdag 16 november 1996 kwam hier verandering in, door de rechtstreekse T.V.-geldinzamelingsactie die gehouden werd vanuit het gemeentehuis van Apeldoorn! Deze actie werd georganiseerd door de W.H.O.E. en ondersteund door vele Apeldoornse artiesten die belangeloos hun medewerking verleenden. Ook de goederen-inzamelingsactie van zaterdag 16 augustus 1997 t.b.v. de slachtoffers van de watersnoodramp in Tsjechië, heeft de werkgroep veel bekendheid opgeleverd.
Op zaterdag 17 april 1999 werd er in Apeldoorn een sinaasappelverkoopactie gehouden voor de vluchtelingen van Kosovo.
Deze actie bracht dankzij medewerking van veel vrijwilligers vele duizenden guldens op Op zaterdag 20 november 1999 is er voor diezelfde vluchtelingen een grote inzamelingsactie van goederen gehouden. Een week later is er ruim 80 m³ aan goederen naar Kosovo gebracht. De grootste bekendheid heeft de stichting echter gekregen door de kofferbakverkopen die sinds 2004 worden georganiseerd.
Op negen zaterdagen in de maanden juli en augustus kunnen particulieren een stukje weg van de stichting en mogen daar hun tweedehands goederen verkopen. In de zomer van 2018 leverde dit bijna 2400 standhouders op en kwamen er gemiddeld 8000 bezoekers per zaterdag.
Het zogenaamde stageld wordt door de stichting gebruikt om vrachtwagens met hulpgoederen naar Oost-Europa te laten rijden.
Dirk Pot
Op 26 september 1940 wordt Derk
Arend Pot geboren te Beilen.
Na het goed doorlopen van de lagere en de
Landbouwschool gaat hij bij zijn vader werken, die eierverzamelaar
is en ook handelt in pluimvee, wild, gevogelte en konijnen.
Als Dirk 22 - 23 jaar is,
rijdt hij zo nu en dan een taxi voor een taxibedrijf. Een jaar later begint hij met het besturen van een
bus. Hij haalt en brengt werknemers van de Enka uit
Emmen van en naar huis.
Op 1 maart 1965 komt hij in dienst van de Veluwse Autobus Dienst (VAD). Om snel aan een huis te
komen, trouwt hij met zijn vriendin: Gerrit-Dina Snippe
Hij is ruim 14 jaar chauffeur als hij gevraagd wordt controleur te worden. Later halte chef en nog later dienstleider. Op 1 november 1998 komt er een einde aan zijn periode van betaald werk en krijgt hij alle tijd om aan hulptransporten te werken.
DE HULPTRANSPORTEN: In Polen begint een ommekeer. "Solidaridad" komt aan de macht en breekt met het communisme. De media krijgen toestemming om het land in te komen en gaan kijken hoe het met de Polen is gesteld. De verschrikkelijke beelden van zeer arme bewoners, beelden van kinder-, bejaarden- en ziekenhuizen komen via de TV bij iedereen in de huiskamer.
Vanuit Rotterdam vertrekt er een grote groep vrachtwagens naar Polen. In Apeldoorn wordt de Stichting Apeldoorn helpt de Polen opgericht. Er komt een grote inzameling in Apeldoorn en de krant vraagt zich af hoe dit nu alles wordt weggebracht. Het dagelijks bestuur van de Ondernemersraad van de VAD stelt zich beschikbaar om het transport te coördineren, met dhr. Dirk de Kruyf als transportleider.
Eind 1981 gaat het eerste transport vanuit Apeldoorn vanaf het parkeerterrein hoek Nieuwstraat/Hofstraat (nu ABN-AMRO bank) op weg naar Polen. Op 30 januari 1982 gaat Dirk Pot voor het eerst als chauffeur mee met een transport, zijn bijrijder is Joop Gijssen. Heeft de plaats Chestochowa in Polen geadopteerd en de vrachtwagens gaan dan ook die kant op. 38 wagens waren beschikbaar gesteld door het transportwezen, waaronder veel rijles wagens van rijscholen. De wagens vertrokken vanaf het Marktplein van Apeldoorn.
Het eerste opstakel was de grens
van West naar Oost Duitsland (zie foto) en daarna nog de grens met Polen.
De douane wilde alles wat het land binnen gebracht werd zien,
dus moesten de wagens uitgepakt.......
In het konvooi ging ook een tankwagen met diesel mee om
onderweg te kunnen bijtanken. Deze wagen heeft op een gegeven moment (per
ongeluk) de groep in de steek gelaten en is naar huis terug gekeerd.
De wagens wisten op verschillende manieren aan diesel te
komen, zelfs clandestien of tegen betaling van pakken koffie.
Veel wagens waren gevuld met voedselpakketten (12.500 stuks á
ƒ 25,=). Deze waren door heel veel medewerkers zelf ingepakt, nadat er geld
beschikbaar was gesteld door het bedrijfsleven.
2e rit) Het tweede transport in 1982 vertrok
op 30 maart.
Transportleider is weer Dirk de Kruyf en het betreft
hier 5 vrachtwagens. Vanuit de wijk de Maten gaat Rita mee als tolk. Zij zal
regelmatig deel uit maken van de medewerkers die naar Polen gaan.
De vrachtwagen van Dirk Pot is voor een gedeelte gevuld met goederen uit Hilversum, dat door hetr Apeldoorns transport meegenomen wordt en afgegeven in de plaats Podkowa-Lesna vlak voor Warschau.
Daar maakt Dirk Pot kennis met een ambulance-chauffeur (Romek) die hen Warschau laat zien. Deze vriendschap is tot op heden nog steeds van kracht. Na het bezoek gaat de vrachtwagen weer naar Chestochowa waar geslapen en gegeten wordt in het klooster (zie foto).
Ook dit transport heeft veel voedselpakketten bij zich. (Chestochowa is het grootste bedevaartsoord van Polen)
3e rit) Op 14 mei 1982 gaat het volgende hulptransport naar dezelfde plaatsen.
4e rit) Op 25 juni 1982 nog een. Tijdens deze rit ontdekken de chauffeurs van de VAD een jongen met een hartafwijking. De jongen wordt met z'n moeder per auto naar Nederland gehaald en in Rotterdam onderzocht en krijgt een open-hart operatie.
Hij herstelt weer geheel en gaat terug naar Polen. In
1999 komt hij nog een keer terug naar Eerbeek, naar Fam. v.d. Brink. De
kosten voor deze actie wordt geheel door sponsoring betaald.
5e rit) Op 17 december wordt het laatste hulptransport van 1982 gereden. Dit laatste transport wordt mede georganiseerd door de busmaatschappijen TET en GSM.
6e rit) Het duurt dan ruim een half jaar
voordat er weer een transport naar Polen vertrekt.
In het najaar van 1983 gaat het transport met Dirk Pot
weer naar dezelfde tehuizen in Chestochowa, alleen het klooster krijgt niets
meer, omdat blijkt dat zij de goederen tegen betaling weggeven.
In plaats van aan het klooster worden de goederen afgegeven bij de Katholieke kerk in Radomsko aan pastoor Lubas. Hij zorgt er ook voor dat de chauffeurs van de 6 wagens die meerijden kunnen slapen bij verschillende gastgezinnen.
Hieruit heeft Dirk Pot weer enkele vrienden en kennissen overgehouden, waar nu nog regelmatig brieven/kaarten naar toe worden gestuurd. In het bejaardentehuis leren ze Maria kennen, die bedlegerig en erg ziek is.
Ze is in de oorlog gevlucht naar België en kan goed
Nederlands praten. Zij wordt het aanspreekpunt en tolk in het bejaardentehuis
en zij zorgt ervoor dat de goederen daar verdeeld worden.
NOOT:
Bovenstaande ritten hebben geweldig veel steun gekregen van
het bedrijfsleven. De landelijke media besteedden heel veel aandacht aan
Polen, zodat eigenlijk iedere Nederlander wel wist hoe armoedig het in dat
land was.
Het bedrijf van de familie Van Tongeren (bronbemaling) mag in
het bijzonder genoemd worden, omdat zij toch wel heel veel transportmiddelen
en geld beschikbaar hebben gesteld voor de hulptransporten naar Polen.
Eind 1983 wordt de
stichting Apeldoorn helpt de Polen opgeheven, maar de
VAD-chauffeurs besluiten om door te gaan met hulptransporten.
7e en 8e rit) In 1984 gaat Dirk Pot met enkele
andere VAD-chauffeurs nog tweemaal naar de tehuizen en kerken waar ze al
eerder zijn geweest. Onderweg stoppen ze bij verschillende kennissen, waar ze
al eens geslapen hebben, en laten natuurlijk altijd wat goederen achter. De
chauffeurs Be Vedder en Dirk de Kruyf gaan ook met deze ritten mee.
In de loop van 1984 wordt er een ernstig ziek meisje
(14 jr.) met haar moeder per vliegtuig naar Rotterdam gehaald en door een
arts onderzocht. Helaas is zij niet meer te redden en wordt ze per ambulance
weer teruggebracht. Enkele weken later overlijdt zij.
De kosten voor deze actie (F 17.000,-) worden geheel
door sponsoring betaald.
9e en 10e rit)
In 1985 wordt er een transport alleen naar de Lutherse kerk in Chestochowa
(zie foto) gebracht in opdracht van de Lutherse kerk van Apeldoorn.
Deze kerk zorgt gedeeltelijk voor de goederen en het geld.
In het najaar van 1986 gaat hij nogmaals in opdracht van de Lutherse kerk van
Apeldoorn naar de Lutherse kerk in Chestochowa. (In het voorjaar van 1986
kan Dirk Pot helaas geen transport verzorgen, omdat hij aan een hernia
geopereerd wordt en enkele maanden aan het bed gekluisterd is.)
11e rit) In mei 1987 brengt Dirk
Pot samen met Be Vedder weer een transport naar Polen.
Beide partners gaan mee. Het transport gaat weer naar
Radomsko en Chestochowa.
Dit transport wordt gemaakt met een geleende bus van
een VAD-chauffeur uit Amersfoort.
Deze bus is omgebouwd tot camper, maar er kunnen nog
heel wat hulpgoederen in mee genomen worden.
12e rit) In het najaar van 1987 gaan er
weer 3 wagens naar Polen. Een van de wagens wordt gereden door Dirk Pot en
hij is dan ook mede- transportleider. Twee wagens zijn door de Lutherse kerk
van Amsterdam geladen voor de Lutherse kerk in Warschau.
De derde wagen gaat naar de eerder genoemde tehuizen
in Chestochowa en Rodomsko.
NOOT:
In de ritten die hierboven beschreven zijn, wordt er elke keer
extra diesel meegenomen. Dit
mag natuurlijk niet, maar gebeurt toch. Soms worden de extra jerrycans onder
de goederen verstopt.
Een enkele keer gebeurt het dat de wagen verzegeld wordt;
dan was ook de weg naar de extra diesel afgesneden.
Om toch de diesel eruit te halen waren moedige
staaltjes van improvisatie nodig. Dit kon aan Dirk Pot overgelaten worden.
(De grensovergang met Hongarije)
Vanaf 1988 gaat hij alleen verder met het organiseren van
transporten naar Polen. Hij verzorgt zelf de goederen (stukje in de krant,
opslag in en rond het eigen huis). Gaat ook zelf met een fotoboek naar
bedrijven toe om het een en ander los te krijgen.
Hij klopt aan bij kerkbesturen en vakbond om geld voor de
transporten en regelt zelf alle benodigde douanepapieren.
13e rit) In het voorjaar van 1988 gaat Dirk
Pot nogmaals naar Polen en nu ook weer naar Chestochowa. Er gaan 5 wagens mee
en een personen busje. Dirk rijdt samen met de toenmalige directeur van de
VAD het busje. Ze gaan weer naar het kindertehuis en doen het bejaardentehuis
aan. Tevens brengen ze goederen bij de Lutherse kerk in Chestochowa
14e rit)
Ook dit jaar wordt er in het najaar een transport georganiseerd. Dirk Pot
gaat met de aangepaste bus van de Stichting Dalfsen helpt de
Polen naar de bekende adressen in Polen.
Ook tijdens deze rit stopt hij onderweg bij
verschillende bekenden, om even iets af te geven en/of om er te slapen.
NOOT:
De bus van de stichting Dalfsen helpt de Polen is
geheel voor hulptransporten aangepast. De stoelen zijn eruit, er is een
stapelbed en een keukentje in geplaatst, en de laadruimte is gladgemaakt en
voorzien van een extra dieseltank.
15e rit) In het voorjaar van 1989 brengt
Dirk Pot een particulier hulptransport naar Roemenië. Dit transport zal de
eerste van de velen zijn, die richting Roemenië gaan.
Hij doet dit samen met Be Vedder in de bus van de
stichting " Dalfsen helpt de Polen".
16e
rit)
Eind oktober 1989 werken de chauffeurs van de VAD en de TET samen aan een
verbouwing en verhuizing. Eerder genoemde Maria uit het bejaardentehuis in
Chestochowa wil heel graag terug naar haar ouderlijke huis in Gdanksk.
Dit huis wordt eerst door de hulpverleners in 5 dagen
opgeknapt. Daarna wordt zij samen met een non (verpleegster) opgehaald en
naar haar ouderlijk huis gebracht. De rit bestaat uit 2 bussen en een
vrachtwagen.
In de laatste zit het materiaal voor het opknappen van
het huisje en de bussen zitten vol met hulpgoederen voor de bevolking. Het
wordt uitgedeeld in de plaats Gdanksk. Een van de bussen komt van de
stichting Dalfsen helpt de Polen. Het transport wordt geleid door
Dirk Pot en Dirk de Kruyf.
17e
rit)
In 1990 krijgt de familie Pot enkele Poolse bewoners te logeren, die op een
beurs in de Americahal staan. Enkele maanden later (met Pasen) brengen zij
een hulptransport naar deze mensen in Gdanksk. Op één dochter na gaat de
hele familie Pot mee én een extra chauffeur. Voor dit transport wordt de
aangepaste bus van Dalfsen geleend.
18e rit) In 1991 brengt Dirk Pot een hulptransport weg in opdracht van
het Christelijk Jeugdwerk Zuid (C.J.Z.).
Het transport gaat
naar twee kindertehuizen en een kinderziekenhuis in Warschau.
De aangepaste bus
van de Stichting Dalfsen helpt de Polen en een uitgeklede VAD-bus zijn de vervoersmiddelen.
Buiten de 4
chauffeurs die nodig zijn de bussen te rijden, gaan er ook 6 vrijwilligers en
een clubkind van het C.J.Z. mee!
(NOOT: Uit deze groep van
11 personen aangevuld met enkele anderen is de WERKGROEP HULPTRANSPORTEN
OOST-EUROPA (W.H.O.E.) ontstaan.
Dirk Pot wordt de vaste transportleider van de groep.
Voor elk transport zorgt hij voor de transportmiddelen, de papieren, het in-
en uitladen van de goederen en hij zorgt ervoor dat de transporten de grenzen
overkomen. Dit laatste lijkt heel makkelijk, maar kan soms een zeer moeizame
opdracht zijn.
19e rit) In het najaar van 1992
rijd Dirk Pot weer naar Roemenië. Nadere gegevens omtrent dit transport
ontbreken.
20e rit) In de maand maart van 1993 gaat de W.H.O.E. naar Hongarije. Er worden in totaal vier kindertehuizen aangedaan. Ook nu wordt er gereden met 2 overvolle bussen.
21e rit) In oktober 1994 gaat Dirk Pot samen met zijn vrouw Diny, Be Vedder (als extra chauffeur) en twee leden van de werkgroep naar het noordwesten van Tsjechië om daar een kindertehuis en de stichting "CARITAS" te voorzien van de o zo nodige goederen.
22e rit) In opdracht van het "Pascal College" brengt Dirk
Pot in het voorjaar van 1995 een transport naar Roemenië. Het bovengenoemd
college verzorgt de goederen en het geld.
Het transport gaat naar de plaats Sigetu in het
noord/westen van Roemenië. Met het transport gaan ook leerlingen en
leerkrachten mee om in de school die zij gaan bezoeken, werkzaamheden te
verrichten.
23e
rit)
In het najaar van hetzelfde jaar brengt de W.H.O.E. een hulptransport naar
twee kindertehuizen en een vluchtelingenkamp in Hongarije. Nu gaat er in
plaats van een tweede bus, een vrachtwagen mee.
Op een ochtend laat de vrachtwagen Dirk in de steek en
wil met geen mogelijkheid starten. Na enkele uren sleutelen door een monteur,
loopt hij weer als een trein en het transport kan weer verder. Ook dan is transportleider zijn, geen leuke baan!
24e
rit)
Het Pascal College wil ook in het voorjaar van 1996 graag een
transport naar Roemenië verzorgen, naar dezelfde plaats als in 1995. Weer wordt
er een beroep gedaan op Dirk Pot.
Met dit transport gaan er ook weer leerlingen en
leerkrachten mee om in een school werkzaamheden te verrichten. Een
gedeeltelijk van stoelen ontdane VAD-bus, wordt gevuld met veel bouwmateriaal
en andere hulpgoederen. In een week tijd, wordt er aan een school veel
vernieuwd, geschilderd en opgehangen, ook Dirk draagt een steentje bij.
25e rit) In april 1997 gaat de W.H.O.E. voor het eerst naar Roemenië.
De transportleider (Dirk Pot dus) had al enkele malen de grens weten te
passeren en durfde het nu ook wel weer aan. Omdat het zijn 25e rit is krijgt
Dirk een KNUFFEL (zie foto), dit omdat hij al zoveel knuffels heeft
weggegeven aan anderen.
De bestemming van dit 25e hulptransport is een school
in Vestem en een bejaardentehuis in Sibiu. Nu wordt er weer gebruik gemaakt
van twee bussen waarin 10.000 kg wordt vervoerd.
26e rit) Na een grote goedereninzameling in augustus 1997 t.b.v. de
slachtoffers van de watersnoodramp in Tsjechië, wordt er in september een
transport georganiseerd naar deze slachtoffers.
Vijf grote vrachtwagens van elk 40 m3, gevolgd door
een personenbusje hebben een weekend de tijd om de goederen die de
Apeldoornse bevolking geschonken heeft, ter plekke te brengen. De perfecte
organisatie is in handen van Dirk Pot.
Hij
is het die van de 14 personen het rustigst blijft bij de Tsjechische grens,
als er verteld wordt dat het transport er niet door mag. Hij is het die van
het kastje naar de muur loopt, om de plotseling nodige papieren te
verkrijgen.
Hij zorgt er voor dat het transport ondanks 8 uur
vertraging toch in Krnov aankomt en gelost kan worden.
27e rit) In het najaar van 1998 gaat de W.H.O.E. naar Arrad in
Roemenië. Er worden twee kindertehuizen en een huis voor mensen met een
spierziekte bezocht en voorzien van hulpgoederen.
Ook bij dit transport loopt het bij de grensovergang
met Roemenië helaas niet helemaal vlekkeloos. Maar ook nu komt Dirk Pot er
rustig pratend in het drents uit en krijgt het transport over de
grens.
De transportmiddelen bestaan uit de bus van de
stichting: Dalfsen helpt Oost-Europa (naam veranderd van Polen in
Oost-Europa) en een vrachtwagen, gevolgd door een personenbusje.
28e rit) In augustus van 1999 wordt Dirk Pot door de stichting Dalfsen helpt Oost- Europa gevraagd om voor hen een keer naar
Roemenië te rijden. Natuurlijk is hij hier toe bereid.
29e rit) Oktober 1999. De W.H.O.E.
gaat voor de derde keer naar Roemenië. De plaats Sigetu is de bestemming van
de twee grote en 1 kleine vrachtwagen. Dirk Pot weet bij de grensovergang met
Roemenië de wagens er snel door te loodsen, al moet er bij de terugreis toch
nog het een en ander worden bijgevijld.
30e rit) Van zaterdag 21 t/m zaterdag 28 oktober 2000 maakt Dirk Pot zijn laatste rit naar Oost-Europa. De reis ging naar dezelfde plaats als in 1999, Sigetu. Een kinder-, ouderen- en een ziekenhuis werden voorzien van de nodige hulpgoederen terwijl ook het een en ander voor "scola 8" werdt achtergelaten.
30
ritten heeft Dirk Pot erop zitten. Hij houdt het voor gezien.
De spanning elke keer weer om een transport heelhuids
op de plaats van bestemming te brengen. De verantwoording voor wagens,
hulpverleners en goederen, het wordt hem allemaal iets te veel. Ook zijn
lichaam gaat zo nu en dan protesteren, hij is tenslotte geen 20 meer.
Of hij nooit meer
met een hulptransport naar Oost-Europa gaat ??? Wie het weet mag het
zeggen........................
Op 27 april 2001 kreeg Dirk van Hare Majesteit de Koningin de
onderscheiding die past bij het lidmaatschap in de orde van Oranje-Nassau.
Dirk, namens al die duizenden mensen die jij voorzien
hebt van hulpgoederen, die dankzij jouw een stukje blijdschap in hun leven
hebben gekregen, namens de mensen die met je mee gegaan zijn over de grenzen
van de landen in Oost-Europa, namens de
medewerkers van de W.H.O.E.
BEDANKT !!!